Magedans er en type dans fra midtøsten. Begrepet magedans er egentlig noe misvisende siden man bruker hoftene, bekkenet og armene vel så mye som magen når man danser. Begrepet er skapt i Vesten, mens araberne selv kaller dansen Raqs Sharqi, som betyr dans fra Østen.

Magedans ble først kjent i den vestlige verden da egyptiske og andre dansere fra midtøsten kom til Chicago World Fair i 1896.  Dansen ble den gangen kalt for «Coochee Coochee Dance», «Oriental dance» eller «Muscle dance».

Fatima’s Coochiee Coochee Dance fra 1896 er et av de tidligeste filmopptak av en autentisk danser fra midtøsten. Klippet viser et glimt av hvordan profesjonell solodans fra midtøsten så ut den gangen, og vi ser hvor mye dansen har utviklet fram til i dag.

Magedans er ikke bare scenekunst, i arabiske land er dansen også en del av den sosiale kulturen. Den sosiale dansen framføres ved feiringer og sosiale samlinger, av vanlige mennesker som ikke er profesjonelle dansere. I denne sammenhengen danser både menn og kvinner i alle aldere, ofte også de små barna.

Den type magedans som framføres på scenen, har røttene sine i den sosiale dansen, men er videreutviklet med mer fokus på underholdningsverdi og bruk av plass på scenen. Dansen har også utviklet seg til å omfatte elementer fra vestlige danser, f.eks. ballett, jazzdans, flamenco, etc.

Begrepet Magedans omfatter også folkedanser fra forskjellige områder i Midtøsten, men disse er også videreutviklet for scenebruk.

I orientalsk dans legges det stor vekt på å lytte til musikken og formidle de følelsene musikken gir, i dansen. Dette er like viktig som selve teknikken i bevegelsene. Og gjør at hver enkelt danser utvikler sitt eget uttrykk, sin egen ”stil”. Det er viktig å ikke ta seg selv så høytidelig, men å slippe seg litt løs og våge å vise hva du føler.

Linn Ottersen i lilla magedansdrakt
Foto: Steinar Westgård

Hvorfor danse magedans?

  • Det er gøy!
  • En sunn og morsom måte å trene på!
  • Passer for damer i alle aldere, størrelser og fasonger!
  • Gir deg overskudd og energi!
  • Trenger ingen partner!
  • Fellesskap med andre kvinner med samme interesse!
  • Bedre holdning – som igjen gir bedre selvtillit!
  • Uttrykke og utvikle sin femininitet.
  • Man kan kle seg i vakre, glitrende kostymer!
  • Blir kjent med en annen kultur.
  • Muligheter for å opptre på elevforestillinger.

Helseeffekter

Gjennom å danse magedans kan du få:

  • større bevegelighet og fleksibilitet i kroppen
  • smidigere hofter og ryggrad
  • myket opp stive muskler
  • vekket opp kroppens naturlige vitalitet.
  • bedre kroppsholdning
  • styrket muskulatur
  • økt kroppsbevissthet
  • bedre koordinasjon
  • bedre balanse
  • mer overskudd og glede
  • bedret livskvalitet

Magedans anbefales av mange fysioterapeuter, jordmødre, kiropraktorer og leger, for problemer med nakke, skuldre, rygg og bekken.
Gå til kursoversikten

Magedans for gravide

Du kan gjerne danse magedans når du er gravid og har et normalt svangerskap. Du kan også danse med bekkenløsning, men da bør du ha et tilpasset opplegg som tar hensyn til dette. Informer instruktøren om at du er gravid og om du har noen fysiske plager pga dette.

De myke magedansbevegelsene er gode for kroppen og bidrar til stabilisering av bekkenet, bedre balanse og koordinasjon. Bevegelse og sansestimulasjon er også godt for barnets utvikling, særlig for nervesystemet. Barnet vil kunne høre musikk og rytmer, og faktisk kunne kjenne igjen musikk etter fødselen.

Flere av magedansbevegelsene kan du også bruke aktivt i en fødsel, dette kan hjelpe barnet nedover i fødsels kanalen. Du kan ikke skade barnet ved å danse magedans.

Artikler om magedans og graviditet:

Treningsdvd for gravide:

Vi selger Aurora’s treningsdvd for gravide «Magedans med barn i magen»!