Stretching og avspenning

Etter du har trent deg god og varm i hele kroppen på Jallabina Workout timen, kan det være fint å avslutte med en halvtime bevegelighetstrening (tøying/stretching) og litt avspenning.

Å trene bevegelighet er sunt og viktig. Tidligere trodde man at det å tøye ut musklene etter trening var viktig for å forebygge skader og redusere muskelømhet dagen etter. I følge Senter for idrettsforskning er dette en myte, men de presiserer at bevegelighetstrening fortsatt er veldig viktig.

Fordelene med uttøyning/stretching eller bevegelighetstrening, er at det øker bevegeligheten i muskler og ledd, og gir økt fleksibilitet. Denne bevegelighet blir naturlig redusert ettersom vi blir eldre, og det er derfor det er så viktig å innlemme også slik trening i treningsplanen.

Mange opplever økt stivhet i kroppen med alderen, spesielt i hofteledd. Men også unge som sitter mye kan få stramme muskler og sener. Korte og stramme muskler nedsetter bevegeligheten og kan gi dårlig kroppsholdning, som igjen kan føre til belastningslidelser. Dette kan man forebygge med bevegelighetstrening. Forskning viser at eldre er like mottagelige for stretching og styrketrening som yngre.

Vi starter med rolige tøyeøvelser for hele kroppen, for å strekke muskler og bindevev, før vi avslutter med en god avspenning, med fokus på bevissthet om spenninger i kroppen.

NB: Har du hypermobile ledd skal du ikke tøye!

Ta med

  • En genser/jakke så du ikke blir kald.
  • Et stort, rent badehåndkle til å legge på matta.
  • Eventuelt et pledd til å ha over deg under avspenningen.

Nivå
Åpent
Ukedag
tirsdag
Antall ganger
8
Tidspunkt
20:30 – 21:00
Periode
19. oktober 2021 – 7. desember 2021
Instruktør
Linn Ottersen
Pris
kr 400,-